Täältä on tultu...

Kristinusko saapui Hämeeseen ja siten myös Kärkölään todennäköisesti jo 1000-luvulla. Hollola oli joka tapauksessa kärköläläisille emäseurakunta. Vuonna 1711 Kärkölänstä tuli Hollolan kappeliseurakunta ensimmäisenä kappalaisenaan Sakari Colliander. Ensimmäinen kirkko Kärkölään valmistui vuonna 1754. Tämän vanhan kirkon muistomerkki löytyy Kärkölän hautuasmaalta. Kyseinen puukirkko todettiin 1850-luvulla huonokuntoiseksi, ja uusi kirkko valmistui vuonna 1889. Tämän kirkkomme 120-vuotisjuhlaa saatiin siis viettää piispa Matti Revon kanssa syksyllä 2009. Kärkölän seurakunta ehti itysenäistyä jo ennen uuden kirkon valmistumista eli vuonna 1867. Ensimmäinen kirkkoherra saatiin kuitenkin vasta vuonna 1888.